Andmepüük (Telefonikõne pangast)

Andmepüük

Tatjana sai kõne tundmatult numbrilt. Kõnele vastates tutvustas end naisterahvas politseiuurija Marina Jakovlevana. Ta palus Tatjanal rahulikuks jääda, kuigi tal on üks tähtis küsimus. Ta uuris Tatjanalt, kas ta on arvuti läheduses, et internetipanka sisse logida, kuna vaja on koos üle vaadata maksed, mis ootavad pangast väljaminemist. Juttu oli kahest maksest, kumbki 20 000 eurot, saajaks Danil Rodrigez. Tatjana muutus tõepoolest murelikus, kuna talle oli laekunud neli päeva tagasi raha korteri müügist. Kontol oli tol hetkel 165 000 eurot. Tatjana ütles, et kahjuks viibib ta praegu reisil ja arvuti lähedusse niipea ei satu. Seepeale hakkas helistaja Tatjanaga kurjustama, et olukord on väga tõsine ja tuleb viivitamatult lahendada. Tatjana ei osanud kuidagi olukorda lahendada ning oli väga mures ja segaduses, olukord tundus erakordselt tõsine.

Helistaja ütles, et tal oleks pakkuda lahendus, mida distantsilt kasutada saaks. Nimelt oli oluline see, et Tatjanal oleks Smart-ID ja ta saaks teavitustena tulnud koodid kinnitada. Politseinik tegi ettepaneku, et Tatjana ütleb talle, millise panga internetipanka tuleb sisse logida, ning annab oma kasutajatunnuse ja kinnitab saabuvad päringud Smart-ID abil – siis saaks ehk asja korda. Tatjanale tundus kogu see jutt kuidagi kõhedusttekitav ja polnud väga usaldusväärne, samas aga ei tahtnud ta ka raha kaotada. Kuna helistaja survestas väga intensiivselt teda otsustama, ütles Tatjana panga nime ja ka oma kasutajatunnuse. Helistaja ei raisanud aega ja palus kohe saabuva PIN1-koodi kinnitada. Tatjana küll kõhkles, kuid siiski kinnitas Smart-ID PIN1-koodi.

Seega pääses kurjategija ligi Tatjana kontole, tema häälest kostus ilmselget imestust, kuna kontol olev summa oli väga suur. Helistaja ütles, et nüüd tuleb need kaks kahtlast makset tühistada ning selleks on vaja Tatjanal kõik saabuvad PIN-koodide päringud kinnitada niipea, kui kood telefoniekraanile ilmub. Helistaja selgitas pidevalt, kui kiire nende kinnitustega on, sest iga sekund on arvel, vastasel juhul võib raha kontolt kaduda. Tatjana kinnitas kaks korda Smart-ID PIN2-koodi. Ta ei vaadanud täpsemalt päringus olevat teksti, vaid tegutses.

Hetkeks saabus vaikus, seejärel palus helistaja Tatjanal panka pöörduda ja kinnitada, et ta soovib muuta oma ülekandelimiite. See olevat tarvilik, et kaitsta kontol olevat raha. Kui muudatus pangas on kinnitatud, tuleb Tatjana raha turvalisse kohta paigutada, kuna kahjuks on kurjategijad tema kontole ligipääsu saanud.

Tatjana helistas panka. Teda oli eelnevalt hoiatatud, et limiite muutes ei tohi Tatjana rääkida midagi antud erioperatsioonist, kuna tegu on eriti salajase juhtumiga ja vastasel juhul läheks suur kurjategijate tabamise operatsioon luhta. Politseinik ütles, et helistab tagasi 15 minuti pärast, senikaua peab Tatjana kiirelt panka helistama ja vajaliku toimingu ära tegema.

Pangas aga hakati kohe uurima tema tehingute kohta, mis olid läinud välisriiki. Tatjana ei soovinud sellest täpsemalt rääkida, vaid korrutas, et soovib oma limiite muuta. Pangatöötaja oli järeleandmatu ja nägi vihjeid telefonipettusele. Pangatöötaja esitatud küsimuste peale Tatjana murdus ja rääkis asetleidnud vahejuhtumist. Kurjategijad olid saanud juurdepääsu Tatjana kontole, teinud kaks ülekannet – 5500 ja 4500 eurot. Kuna aga Tatjana päevalimiit oli 10 000 eurot, ei saanud kurjategijad rohkem raha kätte. Seetõttu suunasidki nad Tatjana panka limiite muutma, taotluse limiitide muutmiseks olid nad ise juba internetipangas eelnevalt ette valmistanud. Kurjategijate eesmärk oli varastada kogu kontol olev raha. Antud vahejuhtum lõppes siiski hästi: Tatjana kaotas küll 10 000 eurot, kuid suur osa kontol olnud rahast jäi alles.